04-04-2017 10:28

Jak pobierać darmowe (i legalne!) zdjęcia do wykorzystania w ofercie

W poprzednim tekście mówiliśmy o roli jaką odgrywają zdjęcia na stronie z ofertą. Dziś więcej w tym temacie.

Jak zdobyć zdjęcia na stronę?

Zacznijmy od rzeczy, która powinna być oczywista, jednak nie każdy zdaje sobie z tego sprawę. Nie można tak po prostu ściągnąć zdjęcia z Google Images i umieścić na swojej stronie. Bezprawne wykorzystanie zdjęć jest w internecie dość powszechne, jednak stanowczo coś takiego odradzam. Przed wykorzystaniem zdjęcia znalezionego w internecie należy zawsze zapoznać się z jego licencją.

 

Mamy szeroki wachlarz możliwości. Pierwszą, najbardziej oczywistą, ale niestety i najdroższą jest sesja fotograficzna. Dobrze wykonana, profesjonalna sesja potrafi pokazać produkty czy usługi w najlepszym świetle. Niestety jeżeli postanowimy zaoszczędzić na fotografie efekt może być mocno rozczarowujący.
 

Drugim, bardzo popularnym źródłem są serwisy ze zdjęciami stockowymi. Ceny zdjęć w zależności od rozmiaru zaczynają się już od kilku-kilkunastu złotych. Dobre zdjęcie, w dużym rozmiarze, np. do wykorzystania jako tło strony internetowej to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych. Podczas zakupu zdjęć stockowych należy zwrócić uwagę na licencję i dozwolone formy użytkowania. Wiele serwisów ogranicza na przykład użycie w serwisach społecznościowych, lub wymaga umieszczenia informacji o autorze.
Najpopularniejsze serwisy ze zdjęciami stockowymi to Fotolia, Shutterstock, Graphicstock i wiele innych, które bardzo łatwo znaleźć w Google.

 

Darmową alternatywą dla wyżej wymienionych serwisów jest np. Pixabay. Jego zasoby są znacznie uboższe niż płatnych serwisów, jednak nadal można w nim znaleźć wiele ciekawych zdjęć.

Drugim darmowym serwisem jest Flickr. Tutaj należy jednak pamiętać, aby podczas wyszukiwania wybrać odpowiednią licencję, pozwalającą na użycie na naszej stronie.

Jakiego formatu używać?

W przypadku zdjęć - formatu JPG. Dobrą praktyką jest skompresowanie zdjęcia. Zmniejszenie jakości do 80% jest praktycznie niezauważalne dla użytkownika, a zmniejsza rozmiar finalnego pliku. Użytkownikom programu Adobe Photoshop polecam wszelkie grafiki do wykorzystania na stronie zapisywać poprzez funkcję “Zapisz dla internetu”, która znacznie zmniejsza rozmiary plików.


W przypadku małych grafik, w których istotne są szczegóły, a także obrazków które wykorzystują przezroczystość (np. logotypów) należy używać formatu PNG.